9.12.08

Lupakan sementara perbalahan dalaman


KUALA LUMPUR: “Sebarang titik bengik yang wujud di kalangan ahli dan pemimpin Umno di negeri ini (Terengganu) perlu dilupakan jika mahu melihat Barisan Nasional (BN) mengekalkan kerusi parlimen (Kuala Terengganu) ini,” kata veteran Umno Terengganu, Datuk A Bakar Ali, semalam.

A Bakar berkata, bukan sesuatu yang sukar bagi BN mengekalkan kerusi Parlimen Kuala Terengganu berdasarkan kepada kemenangan yang dinikmati dalam pilihan raya umum lalu.

Menurutnya, walaupun pembangkang memenangi tiga daripada empat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di kawasan Parlimen berkenaan tetapi ia bukan ukuran kemenangan sudah pasti di tangan mereka.

“Sebagai bukti, rakyat sudah membuat pilihan memberikan kerusi Parlimen Kuala Terengganu kepada calon BN dengan menolak calon Pas.

“Malah, berdasarkan senario itu, tidak mustahil kawasan itu bakal terus berada di tangan BN jika perpaduan di kalangan semua warga Umno diperkukuhkan dengan menjadikan kemenangan sebagai sasaran yang perlu dicapai,” katanya yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemasik, di Kemaman.

Beliau diminta mengulas keputusan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) menetapkan 6 dan 17 Januari sebagai tarikh penamaan calon dan pembuangan undi bagi pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu, Jumaat lalu.

Pilihan raya itu diadakan selepas penyandang yang juga Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Razali Ismail meninggal dunia ketika bermain badminton di Institut Aminuddin Baki (IAB) di Genting Highlands, pada 28 November lalu.

Pada pilihan raya umum 8 Mac lalu, Allahyarham Razali yang mempertahankan kerusi yang dimenangi pada PRU 2004, sekali lagi menewaskan seorang lagi calon Pas yang juga Naib Presiden Pas, Mohamad Sabu dengan majoriti 628 undi.

A Bakar berkata, beliau yakin hanya perpaduan di kalangan ahli Umno mampu menewaskan pembangkang dan yakin majoriti lebih besar mampu diperoleh jika usaha itu mampu dilakukan.

Beliau yang pernah berkhidmat di bawah pentadbiran tiga Menteri Besar, termasuk Tan Sri Wan Mokhtar Ahmad, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Seri Idris Jusoh yakin BN mempunyai peluang cerah.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum....
umno la yg kene gentleman dulu....
huhu...kaki penakut,dahla bawa pengudi hantu...haha.tak malu btol la puak2 umno..
dahla muslimat umno ni pakai tudung atas dada..malkumda,pemuda umno nak tengok...
selamat berkubur wahai hadhariyyun........